HET EERSTE JAAR VAN M.

DIT DEED M. IN 2022

Het eerste jaar van M. is voorbij gevlogen! In januari wist nog niemand dat M. een pilot is voor een toekomstig kunstmuseum in Almere en stonden we nog met onze voeten in de modder bij wat nu ons prachtige paviljoen is. Twaalf maanden later hebben we al zo veel moois om op terug te kijken! Kijk deze video voor een indruk van wat er bij M. te beleven viel dit jaar, of lees het uitgebreide jaarverslag hieronder.

Beeld: Jordi Huisman

GROENE KATHEDRAAL VERWARMT (maart 2022)

Samen met de bewoners van Oosterwold programmeerden we een weekend vol theater, debat en kunst in de Groene Kathedraal. We ontvingen bezoekers uit Almere tot aan Haarlem, jong en oud en veel enthousiaste reacties. We leerden hoe je samen met mensen uit de buurt een kunstwerk tot leven kan wekken en ook onder de aandacht kan brengen bij mensen van wat verder weg.

Beeld: Vincent van Dordrecht

NIEUW FLEVO PEIL (mei 2022)

Tijdens het ‘Nieuw Flevo Peil’ verzamelden we de hartslagen van Flevolanders. Hierbij stelden we de vraag: Waar gaat jouw hart sneller van kloppen? Deze hartslagen werden getoond in een interactief watersculptuur, midden op het Weerwater. Er kwamen 24.000 bezoekers in 3 weken. We verzamelden 1100 hartenkreten en er werd zelfs een huwelijksaanzoek gedaan bij het kunstwerk!

NATURALLY – WILD FUTURES (april-oktober 2022)

Op 14 april 2022 werd het paviljoen van M. feestelijk geopend door staatssecretaris Gunay Uslu. Voor de openingstentoonstelling ‘Naturally – Wild Futures’ zijn vijf kunstenaars gevraagd om hun uitdagende toekomstvisies te geven over de wilde natuur die ons te wachten staat. We ontvingen 70.000 bezoekers en leerden hoe we een kunstervaring toegankelijk kunnen maken voor zo veel mogelijk mensen.

Beeld: Wiebrig Krakau

KUNST IN DE BINNENSTAD (april – oktober 2022)

Het kunstpaviljoen van M. was tijdens de Floriade alleen toegankelijk als je een kaartje kocht voor het hele evenement. Om de kunst van M. toegankelijk te maken voor zo veel mogelijk Flevolanders heeft M. in het centrum van Almere kunstinstallaties gemaakt die gratis te bezoeken waren.

NATURALLY – WANDERING THE FUTURE

In dit kunstdoolhof mocht je verdwalen in de toekomst van de natuur. Vijf lokale kunstenaars maakten totaal verschillende werelden waar de bezoeker zelf de weg moest vinden. Met dit project testten we alvast een onderdeel van het toekomstige museum: het kunstdoolhof. Bovendien stelde dit ons in staat om lokale kunstenaars werk te laten maken zoals ze dat nog nooit hadden gemaakt: immersief en groter dan ooit. Het doolhof was de publieksfavoriet van onze projecten.

Eén van de kamers in het doolhof, wat een stoffige vernielde keuken is. Door de ramen van keuken komt er een schemerlicht binnen.

NATURALLY - PAINTING THE FUTURE

M. heeft een architectenbureau gevraagd een panorama te maken van het groene Almere van de toekomst. Het panorama is als een ‘paint by numbers’ neergezet in een leegstaand winkelpand. Iedereen mocht een kleur kiezen en zelf de stad ‘groen’ maken. Met dit project testten we of de bezoeker graag zelf mee wil werken aan het maken van een kunstwerk en hoe een kunstbeleving werkt op een plek waar je het niet verwacht. Het panorama werd zo snel ingekleurd dat het tot drie keer toe vervangen moest worden.

ONDERWIJS BIJ M.

In 2022 ontving M. ongeveer 5000 leerlingen om de kunst te beleven en zelf te maken. Ook vroegen we kinderen om na te denken over de stad van de toekomst en hoe hun gedroomde museum er uit zou zien.

ART IN MY BACKYARD (september 2022)

Tijdens Art in my Backyard maakte M. kunst in de achtertuinen van Almere Haven. Drie dagen lang zorgde een gratis open tuinenroute voor ontmoetingen tussen bewoners en kunst.

oudere meneer met een VR bril op

LAND ART IN VERZORGINGSTEHUIZEN (oktober-november 2022)

Niet iedereen is in staat om zelf naar de landschapskunst van Flevoland te gaan. Daarom brengen wij de Land Art bij de mensen thuis met een 360 graden beleving. De start van dit project was in twee verzorgingstehuizen in Lelystad. Hier namen we een hele week alle creatieve activiteiten over en zetten we ze in het teken van de landschapskunst.

LAND ART THUIS (vanaf november 2022 – doorlopend)

Beweeg zelf door de landschapskunst van Flevoland, gewoon op je eigen computer of mobieltje. Ga bijvoorbeeld mee met de kitesurfer Max en zie Exposure vanaf zijn surfplank. Of vlieg met een drone over ‘Deltawerk//’ terwijl je een voormalig medewerker hoort praten over hoe dit kunstwerk ooit diende als testplek voor de waterwerken.

Meer weten over de projecten die M. heeft gedaan? Lees het hier!

Dit heb je gemist
Een paar voorbeelden van publicaties over M. uit 2022

M. IN DE MEDIA

De bouw van het paviljoen kreeg veel aandacht in de Nederlandse, maar ook in de buitenlandse pers. Tijdens de Floriade werd het paviljoen als hoogtepunt gezien van het bezoek. Er werd over M. gepubliceerd in  onder andere Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje, Engeland, Amerika, Canada, China, Japan, Turkije, Brazilië en Chili. M. had daardoor in 2022 een geschat bereik van meer dan 40 miljoen mensen.

Beeld: Daan Kooiman

FINANCIËLE BIJDRAGEN

De programmering van M. werd in 2022 mede mogelijk gemaakt door bijdragen van:

• Het ministerie van OC&W
  • Provincie Flevoland
  • Gemeente Almere
  • Almere 2.0
  • BPD Cultuurfonds
  • Het Prins Bernard Cultuurfonds
  • VSBfonds
  • Haven Idee

STICHTING KUNSTMUSEUM FLEVOLAND

De organisatie van M. valt onder Stichting Kunstmuseum Flevoland. De stichting heeft de volgende leden in de Raad van Toezicht:

• Martijn Sanders (voorzitter, artistieke commissie)
  • Valery Mak (vicevoorzitter)
  • Marion van Happen (auditcommissie)
  • Leonard Bukenya (auditcommissie)
  • Sietske van Zanten (artistieke commissie)
  • Sadet Karabulut (vertrouwenspersoon)
  • Guy Weizmann (artistieke commissie)

Bestuurder: Denise de Boer

Om de programmering van M. te kunnen maken werkten er in 2022 tussen de 4 en 5,8 FTE bij M.

M. werkt volgens de drie gedragscodes voor culturele instellingen. Lees hier hoe dat zit: